Jag deltog som inbjuden gäst från Riksdagens veteranförening.

Årsmötet hölls i Auditoriet, Stortinget kl 15.00

Mötet inleddes med en föreläsning med temat: Nyhetsformidling og folkerett i verdens konflikter. Talare var utrikesredaktören på NRK, Sigurd Falkenberg och specialrådgivaren vid Norges institution för mänskliga rättigheter (NIM), Cecilie Hellestveit.

Cecilie Hellestveit gav sin bild av dagens krig och konflikter med betoning på Ukraina och Gaza och sammanfattade sin analys med att vi går emot en mycket mörk period för Europa.

Sigurd Falkenberg talade om medias arbete och ansvar för trovärdig bevakning av krig och konflikter. Det viktigaste menade han, var att finnas på plats.

Därefter följde årsmötet som leddes av föreningens ordförande Erik Dalheim. Enda beslutet som togs efter förslag från styrelsen var att införa ett nytt räkenskapssystem från och med 20250101. I övrigt godkändes verksamhetsberättelse inklusive ekonomi, budget för 2024 och valberedningens förslag.

17.00 var det middag i en vacker lokal högt uppe Stortingets tillbyggnad. Jag fick äran att tacka för inbjudan och hälsa från systerorganisationerna i Finland, Arja Alho, Danmark, Kaj Stillinger och Sverige. Jag nämnde vårt fina samarbete i Norden och även i FP-AP. Jag tog upp vårt gemensamma engagemang att stärka demokratin i våra respektive länder och att en aspekt är den dåliga representationen av äldre, 65+ i våra parlament.

Tidigare under dagen deltog jag i Arbeiderpartiets gruppmöte under ledning av Erik Dahlheim.

Dagen därpå den 7/5 var jag inbjuden att besöka Nationalbiblioteket, som markerar 750-årsjubiléet av Magnus Lagaböters landslov med utställningen Landslovjubiléet 2024. Vi blev guidade runt av historikern Ole-Albert Rönning Nordby bland åldriga dokument och lagböcker.

Jag reste bekvämt med tåg t&r Norrköping-Oslo.

Maj-Inger Klingvall