GÃ¥ tillbaka till Arkiv

Höstprogram 2015 för Riksdagens Pensionärsklubb

Styrelsen för Riksdagens Pensionärsklubb har nu tagit fram ett spännande höstprogram 2015 för RPKs medlemmar..Riksdagens Veteranförenings medlemmar med f.d. riksdagsledamöter är även välkomna att delta i lämpliga arrangemang. (Räkna med att avgiften för ”medföljande” gäller för Veteranföreningens medlemmar.)

Vi inleder hösten den 10 september med en heldagsresa till Grisslehamn med fint program till rimlig kostnad. Den 13 oktober gör vi ett besök på Stockholms Stadsarkiv.

Höstbuffén äger rum den 22 oktober, missa inte den!

I november besöker vi Riddarhuset och den traditionsenliga Luciafesten äger rum den 11 december.

Höstens program innehåller vidare 4 spännande miniseminarier med följande talare: författare Karin Henriksson (september), f.d. talmannen Birgitta Dahl (oktober), f.d. riksmarskalken Ingemar Eliasson (november) och f.d. FN-tjänstemannen Pierre Schori (november).

Läs mer om alla våra aktiviteter här nedan!

Skicka anmälan till den under varje aktivitet angivna kontaktpersonen eller ring eller e-posta din anmälan! Du får gärna ta med en vän!

Samtidigt som du anmäler dig ska du betala in deltagaravgiften till klubbens plusgirokonto 484 62 71-7.

En förhoppning om att höstens program ska bli givande för alla medlemmar hälsar jag och styrelsen dig välkommen till klubbens aktiviteter! Jag hoppas att du kommer att delta i flera av aktiviteterna och samtidigt få möjlighet att träffa gamla arbetskamrater och prata riksdagsminnen i trevlig samvaro!

Lena Uhlin (lenauhlin@telia.com)

Ordförande i Riksdagens Pensionärsklubb

Övriga i styrelsen:

Jörgen Thulstrup (jorgen@)thulstrup.se), vice ordförande

Inger Landén (inger.landen@telia.com), sekreterare

Ingrid Olofsson (ninni.olofsson@bredband2.com), kassör

Terttu Persson (terttu.persson@telia.com)

Agneta Setterberg (agnetasg@gmail.com)

Robin Velve (robin.velve@comhem.se)

Per Axelsson (Per.Axelsson@leopard.se), suppleant

Lisbeth Davidsson (lidavid@telia.com), suppleant

Lisbet Hansing Engström (bh.engstrom@gmail.com), suppleant

Suzanne Wallinder (majasuzanne@yahoo.se), suppleant

Höstprogram 2015 för Riksdagens Pensionärsklubb

Bussutflykt till Grisslehamn

Torsdagen den 10 september (heldagsutflykt)

Vi börjar med en visning av Albert Engström-muséet. Hans gamla bostad har återskapats och ser i stort sett ut som den gjorde när familjen Engström levde i Grisslehamn. I visningen ingår också ett besök i hans ateljé ute på en klippa vid Ålands hav. Därefter intar vi vår lunch på hotell Havsbaden.

På hemvägen, en kvarts resa från Grisslehamn, besöker vi Väddö mejeri, som är ett av få gårdsmejerier i Sverige. Där bjuds på kaffe med deras hemlagade ostkaka med sylt och grädde. Vi får också en visning av mejeriet med provsmakning av deras ostar.

Vi samlas för gemensam bussresa från Cityterminalen kl 09.00. Vi är åter i Stockholm ca 18:30

Deltagaravgift 400 kr, medföljande 650 kr, sätts in på klubbens plusgirokonto 484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och "10 september".

Anmälan senast den 3 september till Suzanne Wallinder, Johan Enbergs väg 1, 171 62 Solna, e-post: majasuzanne@yahoo.se tfn: 0733319345.

Miniseminarium med Karin Henriksson

som berättar om Ronald Reagan

Tisdagen den 29 september kl 14.00, Nubiska rummet

Karin Henriksson har i många år varit Svenska Dagbladets korrespondent i USA. Hon har skrivit den första svenska biografin över Ronald Reagan. I den berättar hon om Reagans karriär som fackföreningsledare och skådespelare, om guvernörsåren i Kalifornien och om hans tid som president. Reagan hyllas ofta för sin ideologiska renlärighet, men Karin lyfter fram hans förmåga till kompromisser. Han förhandlade med ärkefienden Sovjetunionen för att undvika kärnvapenkrig och gick till historien som den president som avslutade kalla kriget.

Karin ger en fängslande bild av Reagan som maktmänniska och privatperson och om det land som fortfarande bär spår av hans presidentskap.

Deltagaravgift 75 kr (inkl. kaffe) även för medföljande, sätts in på klubbens plusgirokonto 484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och ”29 september”.

Anmälan senast den 21 september till Per Axelsson, Utgårdsvägen 18, 136 43 Haninge,

e-post: Per.Axelsson@leopardforlag.se tfn 070 4402750.

Miniseminarium med Birgitta Dahl

Torsdagen den 8 oktober kl 14.00 i Nubiska rummet

Birgitta Dahl berättar om sitt liv i folkstyrelsens tjänst. Birgitta Dahl har en imponerande bredd i sin politiska gärning med erfarenhet från riksdag, regering, internationellt samarbete, kommunpolitik, statlig förvaltning och ideell verksamhet.

Birgitta Dahl kom in i riksdagen 1969, blev statsråd 1982 och riksdagens talman 1994. Under Birgitta Dahls tid som talman 1994-2002 genomgick riksdagsförvaltningen, den statliga revisionen och riksdagsarbetet stora förändringar främst som en följd av Riksdagskommitténs arbete - ett arbete som med bravur leddes av Birgitta Dahl.

Deltagaravgift 75 kr (inkl. kaffe) även för medföljande, sätts in på klubbens plusgirokonto 484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och ”8 okt”.

Anmälan senast den 1 oktober till Terttu Persson, Nässelstigen 71, 165 65 Hässelby,

e-post: terttu.persson@telia.com tfn: 08-89 35 39, 070-532 84 52.

Besök på Stockholms Stadsarkiv

Tisdagen den 13 oktober kl 13

Stadsarkivet är arkiv för Stockholms stad och Stockholms län. Här kan man följa

Stockholms invånare och stadens utveckling från medeltiden fram till idag. Här finns

också ritningar, kartor och ett stort antal fotografier samt enskilda arkiv från organisationer, föreningar, företag och privatpersoner m m.

Det sju våningar djupa magasinet i Kungsklippan invigdes 1943. Den administrativa delen ovan jord med läsesal och andra publika delar uppfördes 1958-59.

Vår guide kommer att berätta om verksamheten och arkiven. Hon ger oss en orientering om släktforskning och vilka hjälpverktyg som finns på forskardatorerna. Som avslutning får vi gå ner i magasinen och se spännande arkivhandlingar.

Adressen är Kungsklippan 6, där vi samlas 12:45.

Med buss nr 3 åker man till Kungsholms kyrka. Närmaste tunnelbanestation är Rådhuset, och där finns hiss som går upp till Kungsklippan. Begränsat antal deltagare.

Deltagaravgift 50 kr, medföljande 75 kr sätts in på klubben plusgirokonto 484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och "13 oktober".

Anmälan senast den 6 oktober till Suzanne Wallinder, Johan Enbergs väg 1, 171 62 Solna,

e-post: majasuzanne@yahoo.se, tfn.: 0733319345.

Höstbuffé

Torsdagen den 22 oktober kl 13.00, Nubiska rummet

Buffé, lotteri. Kom och träffa dina f.d. kollegor några timmar för en trevlig samvaro.

Deltagaravgift 100 kr, medföljande 160 kr, sätt in på klubbens plusgirokonto

484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och ”22 oktober”.

Anmälan senast den 15 oktober till Lisbeth Davidsson, Norrängsvägen 3, 141 44 Huddinge,

e-post: lidavid@telia.com, tfn 08-711 39 31.

Miniseminarium med Ingemar Eliasson- riksdagsman, energiminister, arbetsmarknadsminister, landshövding, riksmarskalk och värmlänning

Onsdagen den 4 november 2015, kl 14.00, Nubiska rummet

Möt Ingemar Eliasson, som berättar som sin långa och händelserika politikska karriär och arbetet vid hovet. Värmlänningen som vet var han kommer ifrån!

Deltagaravgift 75 kr, (inkl kaffe) även för medföljande, sätts in på klubbens plusgirokonto

484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och ”4 november”.

Anmälan senast den 26 oktober till Agneta Setterberg, Artemisgatan 6A,

11542 Stockholm, e-post: agnetasg@gmail.com, tfn 070-231 70 34.

Riddarhuset

Onsdagen den 18 november kl 14.00

Vi besöker Riddarhuset och får en guidad tur i den anrika byggnaden. Efter guideturen samlas vi för en kort promenad till Kaffegillet vid Stortorget där vi avrundar med en kopp kaffe tillsammans. Vi samlas 13.45 vid ingången till Riddarhuset.

Deltagaravgift 100 kr (inkl kaffe) medföljande 140 kr, sätts in på klubbens plusgirokonto

484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och ”18 november”.

Anmälan senast den 11 november till Agneta Setterberg, Artemisgatan 6A,

11542 Stockholm, e-post: agnetasg@gmail.com, tfn 070-231 70 34.

Miniseminarium med Pierre Schori

som berättar om sitt liv i världspolitiken

Torsdagen den 26 november 2015, kl 14.00, Nubiska rummet

Pierre Schori har varit aktiv i världspolitikens mitt i mer än 50 år. I sina memoarer berättar han om möten med bland andra Henry Kissinger, Fidel Castro, Francois Mitterand, Willy Brandt och Yassir Arafat. Han skildrar sina möten med de portugisiska revolutionsgeneralerna och det illegala arbetet för att störta Franco-diktaturen i Spanien.

Som kabinettsekreterare skötte han de dagliga kontakterna med det nya Östeuropa efter murens fall och han berättar om det svenska medlingsarbetet mellan den polska regeringen och Solidaritet i ett skede då utgången i Polen inte var given.

Pierre upplevde också många dramatiska händelser på nära håll såsom ubåtsfrågorna och mordet på Olof Palme. För oss berättar han om några av de möten som kom att få världshistorisk betydelse.

Deltagaravgift 75 kr (inkl. kaffe) även för medföljande, sätts in på klubbens plusgirokonto 484 62 71-7, märk talongen med ditt namn och ditt namn och ”26 november”. Anmälan senast den 19 november till Per Axelsson, Utgårdsvägen 18, 136 43 Haninge,

e-post: Per.Axelsson@leopardforlag.se tfn 070 4402750.

Luciafirande

Fredagen den 11 december kl 13.00, Nubiska rummet

Traditionellt luciafirande med enkelt julbord samt skönsjungande lussetåg.

Deltagaravgift 50 kr, medföljande 75 kr, sätts in på klubbens plusgirokonto 484 62 71-7,

märk talongen med ditt namn och ”11 december”.

Anmälan senast den 4 december till Jörgen Thulstrup, Ollonvägen 27, 184 32 Åkersberga,

e-post: jorgen@thulstrup.se tfn 08-540 233 59, 070-6532870.

Bridge varannan måndag

Varannan måndag (udda veckor) med början måndagen den 21 september kl 15.00- ca 19.30 spelar vi bridge i ett av riksdagens hus i Gamla stan, Tyska brinken 23, kvarteret Iason.

Vi spelar ca 4 timmar, inklusive paus då vi hinner äta och dricka i goda vänners lag.

För att det ska vara roligt att vara med, bör du ha grundläggande insikter i bridge, men du behöver inte vara duktig.

Anmäl intresse till Eva Benson, Mariatorget 5, 118 48 Stockholm, tfn 073 674 04 78,

e-post: nosneb.ave@gmail.com.

Tillbaks till Arkiv