Europaveteraner på Cypern

Rapport från ett intressant möte med europeiska veteraner i Nicosia på Cypern i mars 2012.

Den 21 mars startade Mona S:t Cyr och undertecknad resan till Cyperns huvudstad, där vi träffade veteraner i den Europeiska associationen för tidigare parlamentarier från flera europeiska länder.

Generalförsamlingen öppnades på fredagen av ordförande Ninos Hadjirousos. Talmannen i Cyperns Parlament Yiannakis L. Omirou fortsatte med att tala om den turkiska invationen och om mänskliga rättigheter.

Därefter vidtog mötet med diskussioner. En pratglad man, herr Holz från Tyskland, framhöll att det vore bra att utvidga associationen med fler medlemsländer. Andorra blev en ny medlem under mötet, liksom Polen och Armenien. Varken Finland, Norge eller Danmark är med pga ekonomiska orsaker.

Herr Blaauv från Nederländerna, har arbetat med en inlaga om Mellanöstern och heders seder, innefattande den ”Arabiska vårens” stora problem. Demokrati-aspekten för kvinnorna och en del etniska grupper diskuterades. Inlagan skall bearbetas ytterligare, för att slutligen antas på Malta den 2 november under den Colloqouy, som skall hållas där.

Senare under Generalförsamlingen, valdes en ny president, en kvinna,  Metchild De Jong från Nederländerna.

Vi inbjöds till ett besök hos Cyperns president och Presidentpalatset.

På lördagen bjöds vi på en rundtur i Nicosia och en tur till byn Lekosa, som är känd för sina fina broderier och silverarbeten. Något oväntat möttes vi av byns borgmästare, som hade engagerat hela byn i att baka sötsaker och med barn som dansade folkdanser i vackra traditionella dräkter.

Nicosia hade bjudit oss frusna nordbor, på ett strålande vårväder.

Hälsningar från Mona S:T Cyr och

Barbro Feltzing