Ålandsresan

1998 ägde Veteranföreningens första studieresa rum – den gången till Åland. I september i år gjorde vi ett nytt lyckat besök i två programfyllda dagar. Med var både veteraner från 98-resan och nya resenärer. Totalt var vi 28  stycken.

Utöver  mötet i lagtinget med talman Roger Nordlund, ledsagades vi  under hela vistelsen av tidigare talmannen och numera ordföranden i  Ålands Veteranförening Ragnar Erlandsson.  Han hade varit oss behjälplig med arrangemang och program tillsammans med vår egen skickliga resekommitté,  Harald Bergström och Rune Rydén.

I lagtingets och Veteranföreningens namn agerade också Annette Gammals, som övervakade och såg till att organisationen fungerade perfekt

Förutom all fortlöpande orientering, som vi fick kring dagens aktuella Ålandsfrågor, besökte vi givetvis öns sevärdheter och gavs utförlig information därom av kunniga guider.

Nytt och positivt  överraskande var dock inslaget med  Anders Wikströms privata konstsamling och personliga anläggning på Andersudde. Ett sällsynt och faschinerande besök.

Även den nya, svenska Generalkonsuln på Åland Ingrid Iremark gav oss sedvanlig och värdefull  briefing. Där träffade vi också Karin Söder, som  just utdelat en postum hedersutmärkelse, en medalj,  till Ålandsdelegationens tidigare president i Nordiska Rådet Olof Salmén.  Hon företrädde därvid den Letterstedtska  Stiftelsen.

Vi hann med mycket under denna resa, som inte storm och regn förmådde förmörka.  TACK till resekommittén och tack till trevliga resenärer!

Mona Saint Cyr

Senast ändrad 2013-04-17