Västmanlandsdagen 24 augusti 2011

Vårt andra försök med en regional träff för Veteranföreningens medlemmar blev Västmanlandsdagen den 24 augusti2011, som utgick från Västerås.

På den begränsade tid, som ett dagsarrangemang innebär, rymdes ett besök på anrika Strömsholm, Sveriges äldsta mässingsbruk Skultuna samt Västmanlands länsmuseum – utöver kaffepauser och lunchen på restaurangen Westerqvarn.

Kommunfullmäktiges ordförande i Hallstahammar Rolf Hahre hälsade oss välkomna i nya Knytpunkten, där kommunalrådet Catarina Pettersson förmedlade kommunens vision i nutid och framtid, innan återvändaren och nytillträdde chefen för anläggningen Jan Andersson berättade om utbildningen och om de sex verksamheter (djursjukhus, ridskola, slottsförvaltning, kommun och statliga liksom privata fastighetsägare) som inte bara samsas utan också framgångsrikt samverkar i ett solidariskt samarbetsprojekt inom den kommunala visionen. Avslutningsvis visade Anders Geidemark ett stämningsfullt bildspel kring natur och kultur i Mälardalen.

I Skultuna visades film om Messingsbruket samt besågs museet och kringliggande butiker.

Programmet avslutades i Västerås med dess läns-och konstmuseer, inhysta i ASEA/ABBs gamla verkstadslokaler, som utgör Sveriges första rationella fabrik.  Karl Magnus Gagge beskrev tillkomsten av och samarbetet mellan de båda institutionerna, som sedan ett år blivit en ytterst intressant, modern och central mötesplats.

Kerstin Heinemann, Birgit Henriksson. Roland Sundgren och Thure Jadestig svarade för arrangemangen. Tack för ert arbete med detta!

Mona Saint Cyr

----------

Bilder från västeråsdagen. Foto och bildtexter: Harald Bergström

vlkommen_skultuna_400