Rapport från resa till Ukraina

Årets studieresa gällde Kiev, ett intressant och spännande resmål.  26 veteraner deltog i resan, som ägde rum mellan 25/9 och 1/10 2010.

Vi anlände till Kiev på söndagseftermiddagen med en första samling kring lunch på en charmig och unik restaurang.

Guide och tolk under hela vistelsen var civilekonom Yanina Steneram, som tjänstvilligt och effektivt löste alla våra små och stora problem.

Ambassaden med ambassadör Stefan Gullgren och första ambassadsekreterare Mårten Ehnberg gav oss inledningsvis en klargörande och koncis bild av Ukraina av idag samt uppvisade ett förnämligt värdskap.

Självklart besöktes sedvanligt parlamentet och det under ledning av f d ambassadören i Sverige Leonid Kosjara. Vi träffade också fyra av den ukrainska veteranföreningens företrädare för utbyte av tankar.

I övrigt hann vi med besök i gamla stan, i Sofiakatedralen, en båtutflykt på Djnepr, en ballettföreställning av Svansjön, grottklostret Petjerskaja Lavra, krigskomplexet ”Mor av Moderland”, Tjernobylmuséet och Golodomors svältmonument. Vi besökte också friluftsmuséet Pirogovo. Utöver dessa programlagda aktiviteter fick vi en improviserad sittning med den unge norrlänningen Stefan Stolt, som orädd satsar på att utveckla  jordbruket  i Ukraina,  samt med Johan Kempe, som berättade om Atlas Copcos insatser i landet.

Jag vill tacka Rune Rydén som ambitiös reseledare och i övrigt alla deltagarna för trevligt kamratskap och positiva insatser i umgänget.

Mona Saint Cyr

Senast ändrad 2013-04-17