Ålands självstyrelsedag

Den 9 juni firades minnet av Ålands självstyrelses tillkomst med fanor, musik, tal och stipendieutdelning dels i anslutning till föregångsmannen Julius Sundbloms staty i Mariehamn, dels inne i lagtinget, som  räknar anor från 1922 med Julius Sandblom som talman.

Talande nog var, att stipendierna riktades mot forskning och avhandlingar kring ”Ålandsexemplet” och minoritetsskyddet. Nuvarande talmannen Roger Nordlund anspelade också på värdet av självstyrelsen och betydelsen av att denna håller jämna steg med utvecklingen i världen och uppvisar kvalitet.

Ålands lagtings veteranförenings nuvarande ordförande och förutvarande talman Ragnar Erlandsson hade inbjudit vår svenska veteranförening att övervara festligheterna. Vi representerades av ordföranden Mona Saint Cyr och Harald Bergström . Vi fick även tillfälle att bese det nya kultur- och kongresshuset Alandica liksom Ålands museum med en intressant, temporär  fotoutställning, där besökarna hjälper till att identifiera personer och miljöer på gamla fotografier. Härutöver hann ålänningarna givetvis också visa Kastelholms slott, Bomarsund och naturfagra Havsvidden, allt i strålande sommarväder.

Vår förening stod 1998 ”fadder” för lagtingets veteranförenings tillkomst.

Mona Saint Cyr

Senast ändrad 2010-09-09