GÃ¥ tillbaka till Arkiv

Dagbok från islandresan (Lennart Fremling)

Andrakammarsalen hade 223 platser för ledamöter. Enkammarriksdagen inleddes 1971 i det provisoriska riksdagshuset vid Sergels Torg (nu Kulturhuset). Sedan riksdagen flyttade tillbaka till Helgeandsholmen 1983 används Andrakammarsalen för gruppmöten med det största riksdagspartiet och för utfrågningar, konferenser i Riksdagens regi mm. Målningar av Axel Törneman.

Lennart Fremling                                                        2009-09-26

Island 2009

Hotel Cabin,  Reykjavik

Deltagare:  30 riksdagsveteraner.

Dag 1: 20 september 2009                Resa och Blå Lagunen

Margaretha gick med mig till flygbussen vid S:t Eriksplan 10.00 i ett soligt och varmt Stockholm och jag kom i god tid ut till Arlanda. Där mötte jag ett stort antal medresenärer i veterangruppen. Från Arlanda flög 25 gamla ledamöter och från Köpenhamn flög 5 st. Icelandair har ju ett upplägg för flyg Europa - Nordamerika, som innebär att alla plan från den europeiska kontinenten kom ungefär samtidigt till Keflavik. Vi startade från Arlanda 14.10 och jag åt sushi med isländskt öl ombord, innan vi landade tre timmar senare, kl 15.20.

I ett regnigt och kallt Keflavik klev vi på vår buss, som först tog oss till utomhusbad i Blå Lagunen och därefter till hotellet i Reykjavik. Det kändes fånigt att åka och bada i detta väder och särskilt när vi just kom från flyget. Men det visade sig vara underbart att simma och vistas i det varma vattnet, 37 - 40 grader. Kl 18 åkte vi vidare till Hotel Cabin, som var ett ganska billigt hotell med mycket små rum. Jag delade rum med Erling Bager, såsom jag har gjort även på tidigare veteranresor och så fick vi ner kostnaden till 6 200 SEK och sparade därmed 800 kr per person.

Dag 2: 21 september 2009                Alltinget, aluminium och museer

Efter hotellfrukost åkte vi iväg 8.30 på en stadsrundtur med uppehåll vid Perlan och Hallgrimskyrkan. Rundturen avslutades vid Alltingsbyggnaden 10.30, där vi blev mycket väl mottagna, först med en guide som informerade om byggnaden, historien och arbetet. Sedan kom Ragnar Arnalds, som är ordförande i den isländska veteranföreningen. Vi hälsade också på talmannen och till vår informationsträff i plenisalen kom vice talmannen Siv Fridleifsdottir. Hon hade varit ledamot i 14 år och även miljöminister och beskrev det politiska läget mycket tydligt för oss. Hon svarade också på allehanda frågor. Ambassadrådet Sundquist deltog  i mötet och lämnade oss en PM  till allmän aktuell information om Island. Alltinget bjöd oss därefter på en förnämlig tvårätters lunch med sparrissoppa och rikligt med spättafilé med skirat smör - precis vad vi ville äta i ett fiskeland som Island.

Från Alltinget gick vi till museet "871 +- 2" som skildrade den första landstigningen på Island, som tidsbestäms till år 871 med en osäkerhet om två år. Nere i källaren på huset hade man byggt upp en utställning över den husgrund som man funnit där och som daterades till år 930. Ingolfur Arnarson från Norge räknas som den förste som bosatte sig på Island, men möjligen bodde irländska munkar på Island redan på 700-talet.

Eftermiddagskaffe blev det 14.30 i kafé IDNO, som ligger vackert mellan Alltingsbyggnaden och Tjärnen med utsikt över vattnet. Där fick vi information om det internationella bolaget Alcoas aluminiumtillverkning i Fjardaál (346 000 ton/år till ett exportvärde av 800 miljoner US dollar) kopplat till elproduktionen i det statliga kraftverket Kárahnjúkar (4,6 TWh/år).

Thjodmenningarhuset besökte vi 15.30 med en historisk utställning om den fornisländska litteraturen. Huset invigdes 1909 som nationalbibliotek och arkiv och är nu ett centrum för kulturarvet. Vi lärde oss en del om Eddan och isländska sagor och hur man gjorde rödfärg av mjölon till de ståtliga inledande bokstäverna som noga utformades av munkar.

Dag 3: 22 september 2009                Gyllene Cirkeln

Kl 9 startade vi med bussen från hotellet och åkte den klassiska Islandsturen Gyllene Cirkeln, fast denna gång i motsatt riktning mot när Johan och jag åkte 2001. Vi passerade alltså först förbi gården, där Egil Skallagrimsson hade bott och strax därefter Halldor Laxness hus. Egil beskrivs nu som en riktig buse, som tidigt slog ihjäl folk och drack mycket alkohol, så det är passande att en stor ölfabrik är uppkallad efter honom. Egilssagan rekommenderades till läsning som en bra introduktion till isländsk kultur.

Första stopp blev det vid Tingvalla, där vi promenerade genom platsen för världens äldsta folkrepresentation i ett självständigt land. År 930 var Island en federation av små självstyrande hövdingedömen och "alla" träffades några veckor på sommaren för att utbyta information, döma brottslingar och fatta beslut om lagar.

Färden söderut längs Tingvallavattnets östra sida gick på en mycket dålig väg över lavalandskapet och något omskakade kom vi fram till Geysir. Vi vandrade runt i området, som innehöll många gejsrar och varma källor, och stannade sedan i spänd väntan på utbrott vid "Strokkur". Den hade områdets största utbrott och strålen av vattenånga kom med 5 - 10 minuters mellanrum. Efter en härlig lunchbuffé for vi till Gullfoss.

Gullfoss består av två delar där det övre fallet är 11 m och det undre är 21 m. Redan för mer än 100 år sedan fanns det ett intresse av att bygga ett vattenkraftverk i Gullfoss. Sigridur Tomasdottir i Brattholt agerade då kraftfullt och lyckosamt för att bevara Gullfoss outbyggt. Hon fick stöd av den unge juristen Sveinn Björnsson som blev Islands förste president 1944. Det var fint att få ägna en timme åt att gå runt vid ett välbevarat Gullfoss. Därifrån såg vi också Langjökull, som är Islands näst största glaciär.

Skálholt blev nästa mål. Biskopssätet etablerades 1056,  men den nuvarande kyrkan började byggas vid niohundraårsjubileet 1956. Den kyrkliga makten övertogs av Reykjavik 1796, då biskopssätet flyttades. Harald Bergström "provade akustiken" i kyrkan med mycket gott resultat. Från Skálholt beskådade vi också vulkanen Hekla. Under bussturen såg vi sångsvan, grågås och korp och fick lära oss att det enda däggdjur som är ursprungligt på Island är fjällräven.

Vi gjorde ett kort stopp i Hveragerdi men besökte inga växthus. Byn drabbades hårt vid jordbävningen den 29 maj 2008. Där fanns nu en souvenirförsäljning, så man vill väl gärna att bussrundturen ska stanna där. Från bussen såg vi att det kom vattenånga upp ur marken på många ställen i dalgången och dessutom såg vi Vestmannaöarna i fjärran.

På kvällen gick vi till restaurangen Laekjarbrekka (byggnad från 1834) och lyxade till det med en tvårättersmiddag med hummersoppa och rostat fjäll-lamm.

Dag 4: 23 september 2009                Valskådning och grossisten

Vi, som hade valt att åka på valskådning, blev hämtade 8.30 av företaget "Elding" med en gammal tysk dubbeldäckarbuss - typiskt en sådan som jag åkte med i Berlin 1961 - och körda till hamnen. Med båten åkte vi 20 minuter mot nordväst och i dessa vatten fanns mycket fisk. Det syntes bl a på måsarna som kretsade över vattenytan och ibland störtdök med våldsam fart ner i vattnet och fångade sin mat. Där fanns också valarna. Vi fick se rikligt med vikval (minke whale, skjálfandi - en bardval) och delfiner. Vikvalarna simmade runt ensamma, men någon gång kunde vi se tre på en gång på ganska långt håll från varandra. Delfinerna simmade mer i grupper och kom flera gånger mycket nära båten. Jag lyckades dock inte fånga några på bild, för innan datakameran hade ställt in avståndet hade valarna redan dykt ner i vattnet. Detta var en upplevelse över förväntan. En del av vår grupp hade valt att ägna förmiddagen åt att besöka det geotermiska kraftverket i Hellisheidarvirkjun.

Efter en trevlig lunch och lunchpromenad med Ingrid Ronne Björkqvist i omväxlande solsken och regn gick vi till busshållplatsen, där vi blev upphämtade 13.00 och körda ca 15 km utanför stan, där grossistföretaget Olafur Johnsson & Kaaber visade sitt lager och kontor. Vi diskuterade Islands bankkris, näringsliv och ekonomi med fjärde generationen Olafur Johnsson inom detta 103 år gamla företag. En mindre del av vår grupp valde att besöka tandläkarhögskolan i stället.

Tidigt på kvällen tog jag ensam en promenad från hotellet österut, längs stranden mot ödsligheten. Jag gick genom Laugarnes och vidare till hamnen Sundahöfn, där ett jättestort kryssningsfartyg "Norwegian Jewel" låg. Där noterade jag kvanne och en morkulla som flög upp ur gräset. På återvägen rundade jag Höfdi, huset som byggdes 1909 av en norsk konsul och sedan blev känt i världshistorien för mötet mellan Gorbatjev och Reagan 1986, som på sätt och vis avslutade eran med det kalla kriget.

På kvällen åt vi gemensam middagsbuffé på hotellet och Harald och Mona blev vederbörligen avtackade av gruppens äldste, Evert Svensson, som började sin riksdagsperiod redan 1957.

Dag 5: 24 september 2009                Hemresa

Väckning 04.00, rejäl frukost på hotellet, busstur i regnet från Hotel Cabin 5.30. Planet lyfte 7.50 och vi landade på Arlanda redan 12.25 efter två och en halv timmes flygning. Jag tog flygbussen till S:t Eriksplan och kom hem 14.30 och så är det dags att gallra kamerans bilder, som man ju numera tar i överskott.

Reflexioner

Det blev en trivsam och alltigenom lyckad resa. Den var mycket väl förberedd av Harald Bergström och Mona Saint Cyr och leddes väl av dem. Haralds sång i Hallgrimskyrkan och kyrkan i Skálholt bör särskilt nämnas som ett fint extra inslag i vår upplevelse av Island.

För riksdagsveteranerna har en resa till Island länge diskuterats, men Island har vanligtvis varit mycket dyrt. Nu i den ekonomiska krisen har Island blivit mycket billigare och därför gick det att genomföra resan till rimligt pris. En isländsk krona har ju nu sjunkit till att vara värd bara drygt fem öre.

Lennart

Tillbaks till Arkiv